neděle 6. dubna 2025
Až do transportu českolipských židů do Terezína v únoru 1945 byla Česká Lípa německá, česká a židovská, jak jsme si dali do názvu válečného cyklu. Ti tady prokazatelně žili již v 16. století a jejich život zde byl poklidný i velmi rušný. Teprve nacistická ideologie a jejich nenávist vůči nim způsobila, že v současnosti žije v České Lípě jenom několik potomků židovských rodin. Ale jejich stopy z dřívějška jsou v našem městě nepřehlédnutelné. V neděli 6. dubna jsme se na procházce po České Lípě židovské u některých zastavili s průvodcem Tomášem Krausem, který nás seznámil s jejich historií. Prvním bylo místo, kde stávala synagoga. Židé si tento svatostánek museli usilovně a dlouhodobě vydobýt, stavbě nebránili majitelé města, spíše měšťané. Českolipská synagoga byla postavená na místě dřevěné modlitebny. Položení základního kamene zde proběhlo v dubnu roku 1863 za účasti významných osob. Stavba trvala jeden rok a 23. září 1864 byla slavnostně zasvěcena. Židům velmi záleželo podělit se o radost z nové synagogy s obyvateli, proto připravili obřad, ve kterém přiblížili návštěvníkům židovské zvyky s hebrejskými zpěvy, čtením žalmů, slavnostním kázáním, díkuvzdáním císaři Františku Josefu I – to vše zakončené státní hymnou. Předvedli průvod s tórovými svitky, obřad předávání klíčů, první zažehnutí svíček. Synagoga byla postavena v novogotickém slohu s románskými a maurskými prvky, zdobená bosáží, pilastry a obohacená věžičkami. Interiér zdobily lustry, lucerny, stříbrná lampa na věčné světlo, sametový závěs s výšivkami andělů cherubínů, sklápěcí sedadla s pultíky, křeslo pro rabína. Kolem budovy byl postaven plot a vysázené stromy. Dnes si ji můžeme připomenout pouze na obrazech českolipských malířů a fotografiích, které nám připomenou i její zkázu při tzv. Křišťálové noci v listopadu 1938. Vzplála, stejně jako ostatní v českém pohraničí a Německu, 10. listopadu ale hasiči požár uhasili. Teprve druhý den byla zcela zničena. Vedle synagogy stála dvoupatrová klasicistní židovská škola postavená v roce 1867 a zbouraná v roce 1985. V těch místech je dnes parkoviště, a při archeologickém průzkumu bychom zde jistě našli pozůstatky rituální lázně mikve.
U parkoviště jsme se ještě zastavili u Kamenů zmizelých (Stolpersteine). Mosazné kostky s vyrytými jmény s datem narození a datem i místem úmrtí jsou umístěné na chodnících před domy či místy, kde tito lidé žili. S tímto skvělým nápadem přišel německý umělec Gunter Demnig, od roku 1992 je nalézáme v městech po celé Evropě. V České Lípě si jich můžeme všimnout v ulici Děčínské, Moskevské a v bývalé židovské čtvrti, která se rozrůstala za hradbami v dnešních ulicích U synagogy a Jiráskové. Některé domy jsou zbourané ale hodně jich zůstalo. Mezi nejlépe dochované patří klasicistní Brumofův dům ve středu Jiráskovy ulice z roku 1824. V této ulici se u jednoho domu zachoval otvor na mezuzu, což je schránka, do které se vkládal svitek s přikázáním z Tóry.
V České Lípě se zachoval Starý židovský hřbitov. Nachází se na okraji parku u restaurace Střelák. Podle dostupných pramenů byl založen v 16. století. Nejstarším náhrobkem je stéla z roku 1682. Značně poškozen byl v roce 1938, kdy nacisté použili náhrobky k zasypání ramene Ploučnice v centru města. Přesto se jedná o vzácnou památku ojedinělou svým stářím a tím, že jsou zde pochovaní českolipští občané (např. Antschulové, Gansové), kteří se významně zapsali do rozvoje města. Je zde přibližně 140 náhrobků, nejvíce ze 17. a 18. století. Významný je žulový náhrobní kámen ve tvaru černého jehlanu připomínající oběti pogromu z roku 1744. Hřbitov, kulturní památka České republiky, prošel v 90. letech rekonstrukcí, je ohraničen zdí a uzamčen.
Nejmladší náhrobek je z roku 1905. V tomto roce začali Židé pohřbívat své pozůstalé na Novém židovském hřbitově. Pozemek pro něj koupili tehdy daleko za městem, dnes na sídlišti Špičák. Jeho součástí byla i hřbitovní obřadní síň v historizujícím slohu s prvky románskými, renesančními a maurskými. V přízemní budově se nad hlavním sálem tyčila kopule s obloukovitými okny zakončená špicí s knoflíkem a Davidovou hvězdou. Ještě po válce se zde pohřbívalo, obřadní síní zněly žalmy několika Židů, kteří se v České Lípě usadili. Dnes už po hřbitovu a obřadní síní není ani památka. V roce 1983, když se zde připravovala stavba velké českolipské školy, byla budova obřadní síně zbourána a hřbitov zrušen. To je smutná kapitola historie našeho města. Židé nechávají své předky spát, jejich náboženství nepřipouští hýbat s ostatky mrtvých a rušit hřbitovy. Je to paradox: ač naše město leží v oblasti bývalých Sudet, ve kterém se zachovalo velmi málo židovských hřbitovů, u nás ten starý středověký zůstal, zatím co novodobý se nezachoval.
O židovské památky byl velký zájem, přišlo 65 lidí.
Magdalena Pujmanová
sobota 5. dubna 2025
Dříve než se rozpoutala 2. světová válka (1. září 1939), se Československá republika, ležící ve strategickém území střední Evropy, rozpadla. 30. září 1938 byla podepsaná Mnichovská dohoda, české pohraničí, obývané z velké části Němci, bylo obsazeno německou armádou a připojeno k Říši, v březnu 1939 obsadili i zbytek Čech a Moravy, které se staly protektorátem, a Slováci si vyhlásili Slovenský štát, satelit Německé říše.
Když se 6. června 1944 vylodili „Spojenci“ (vojáci americké, kanadské a britské armády) u břehů Normandie, předpokládalo se poražení nacistického Německa do konce roku. Území bývalé republiky nebylo až do předposledního roku války zasažené válečnými operacemi. V létě roku 1944 vzrostly aktivity slovenských partyzánů a v srpnu vypuklo Slovenské národní povstání. Centrem se stala Banská Bystrica, velení se ujal Ján Golian. I když se s povstáním počítalo a řešila ho československá exilová vláda v Londýně se Sovětským svazem, vypuklo předčasně, a hlavně přípravy nebyly po vojenské stránce dokončené. Od počátku bylo v defenzívě, bylo politicky nejednotné a nedostatečná válečná koordinace a nerespektování rozkazů ze strany partyzánů vedlo k neúspěchu. Vůdci povstání nepočítali se souhlasem slovenské vlády na vstup německých vojsk na své území, také proběhla operace Kartoffelernte, při níž německá vojska odzbrojila jednotky východoslovenské armády. Německé armádě se ho podařilo zlikvidovat 28. října. Boje to byly krvavé a teror na civilním obyvatelstvu, kdy nebyly ušetřené ani ženy i děti, a kdy Němcům pomáhaly i Hlinkovy gardy, pokračoval až do jara 1945.
Na pomoc povstalcům měli přijít vojáci sovětské a československé armády, které ale muselo přejít přes těžce dostupné Karpaty. Postup vojáků v Karpatsko-dukelské operaci, která začala 8. září, byl kvůli neprůchodnosti komunikací velmi pomalý, navíc Němci se urputně bránili a postup se jim podařilo zastavit. Boje pokračovaly, byly velmi těžké i díky nepříznivému počasí. Vojáci československé armády překročili hranice v Dukelském průsmyku 6. října. Když Němci zlikvidovali povstání, vojenská operace byla zastavena.
Sovětská, československá a rumunská armáda začala Slovensko osvobozovat v říjnu 1944. Tehdy už bylo jasné, že hranice nepovedou stejně jako při vzniku republiky. Podkarpatská Rus připadla, pro londýnskou vládu za ponižujících okolností, Sovětskému svazu. Prvními osvobozenými městy bývalého státu byly v lednu Košice a Prešov, Bratislava byla osvobozena 4. dubna. Poslední němečtí vojáci odešli ze Slovenska 1. května.
V polovině března vstoupili sovětští vojáci na území dnešní ČR u Ostravy. Na jihu po osvobození Bratislavy pokračovaly armády přes Moravu do Čech. První byl osvobozen Lanžhot (11. dubna), do Brna dorazili 26. dubna. Vytoužený konec války se blížil, i tak se Němci nechtěli vzdát a např. na Ostravsku se pořád tvrdě bojovalo. V dubnu rychle postupovali i spojenci, dokonce rychleji, než se počítalo. Situace byla napjatá, lidé nechtěli jen tak čekat, začala vznikat povstání. To první vypuklo v Přerově, o pět dnů později se ozvalo v rozhlase volání povstalců o pomoc v Praze. Němci zasáhli velmi nekompromisně, Přerov získali zpět večer v den povstání (2. května popravili 21 rukojmích), pro potlačení Pražského povstání stáhli vojáky z Milovic a ze Sudet. To se ocitlo v defenzívě, naštěstí naléhavé výzvy o pomoc vyslechla Vlasovova armáda tehdy shromážděná u Příbrami. Pomoci mohly i spojenecká vojska ale tehdy padlo rozhodnutí vrchního velitele spojeneckých vojsk generála Eisenhowera po domluvě se Stalinem o zastavení postupu americké armády na předem domluvené demarkační čáře vedoucí přes Karlovy Vary, Plzeň a České Budějovice. Po podepsání bezpodmínečné kapitulace 8. května se Němci stáhli k americkým liniím, rudá armáda přijela do osvobozené a už nebojující Prahy časně ráno 9. května. Jak je naše země strategicky významná se ukázalo právě na konci války. Politické rozhodnutí osvobodit Prahu Rudou armádou naznačilo cestu, kterou se dějiny našeho státu ubíraly v dalším historickém vývoji.
Jiří Plachý, Magdalena Pujmanová
sobota 29. března 2025
Česká Lípa za druhé světové války nebyla v rámci protektorátu jedním z center válečného dění, avšak byla nepochybně součástí válečného úsilí Třetí říše. A to jak po stránce průmyslové, tak po stránce lidských zdrojů. Průmyslová podpora válečného úsilí měla těžiště zejména v dodávkách náhradních dílů vojenské výzbroje, a to například společností Siemens v Moskevské ulici, vznikem závodu na akumulátory v Dubici anebo výrobou skeletů obrněných vozidel v nynější Vagonce. V neposlední řadě byla Česká lípa taktéž důležitým železničním uzlem, jakožto součást dopravní infrastruktury nacistického Německa.
Po stránce lidských zdrojů byla jako každé jiné město či obec již od vzniku protektorátu zásobárnou vojáků z řad svých obyvatel pro Wehrmacht. Sudetští občané na rozdíl od Čechů museli povinně narukovat. Svou geografickou polohou a tedy svým „válečným klidem“ vznikl v Tyršových školách vojenský lazaret.
České Lípě se naštěstí vyhnuly veliké válečné události. To ale neznamená, že k žádným nedošlo. Zejména na konci války město potkalo např. bombardování nebo pochody smrti.
sobota 22. března 2025
Karikatura znázorňuje osoby, předměty nebo děje v přehnaných, směšných a někdy až odporných zobrazeních, které jsou zveličené a přemrštěné. Poukazuje na konkrétní téma a je na karikaturistovi, aby čtenář jeho zkratce na první pohled porozuměl. Válka, hospodářská krize, volební boj, antisemitismus a rasismu: lidé tato období musí přetrpět, pro karikaturisty jsou pravým požehnáním. Karikatura je nástrojem politických stran, ideologie a propagandy.
Satirické časopisy, ve kterých se objevují, mají v Čechách dlouhou tradici. Průkopníkem byly Humoristické listy (1858–1941). Během 1. republiky jich vycházelo přes devadesát. Jejich úroveň byla různá, některých vyšlo jenom několik čísel. Byly české a německé. Ty české, např. Kvítko (příloha Českého slova), se strefovaly do českých Němců, zejména příznivců Henleinovy SdP. Hodně bulvární byl časopis Šejdrem, který často karikoval významné politiky, např. Jana Masaryka, a zejména Edvarda Beneše, zpodobněného jako malý pitvořivý mužík Ben Ešeda. Na Slovensku vycházel od roku 1919 časopis Kocúr, který zanikl až v roce 1945. Německé satirické časopisy tepaly komunismus, rozněcovaly antisemitismus. Úspěšný byl v českém pohraničí rozšířený a dnes už zcela zapomenutý Der Igel. Zanikl v roce 1938.
Obsah válečných karikatur ovlivňovaly politické a vojenské události, a to oboustranně. Německé propagandě pomáhaly válečné karikatury udržovat morálku, zveličovaly úspěchy a zesměšňovaly protivníka, hlavně jejich představitele, tedy Stalina, Churchila a Roosevelta. Na území Protektorátu Čechy a Morava vycházel Arijský boj, český antisemitský týdeník, v němž byly publikované zákeřné karikatury a vymyšlené články o těch, kteří za republiku bojovali (Beneš drží v náručí dívku z kláštera, článek o harému Alice Masarykové). Byl to udavačský časopis, který útočil na konkrétní osoby (např. Františku Plamínkovou, Oldřicha Nového). Žádaný, ale pochopitelně oficiálně nedostupný, byl ilegální časopis V boj, který vycházel v několika mutacích a v Protektorátu se udržel až do dubna 1941. Významný byl také časopis Trnaveček (1941–1942), který vytvářel Julius Fučík. Zajímavý byl český časopis Ejhle. Začal vycházel v lednu 1944 a vznikl z popudu K. H. Franka jako nástroj propagace zejména mezi dělníky, a měl ovlivňovat Čechy pro německou věc. Tomu odpovídal i obsah: byly v něm žerty o německých poměrech, vtipy o zásobování, kritizoval londýnskou exilovou vládu a Beneše, karikatury v něm byly lehce antisemitské a rasistické, utahovaly si ze středních vrstev, z mládeže poslouchající jazz a vycházely v něm vtipy o Stalinovi, Benešovi, Židech, bolševismu, i ty lechtivé s obrázky nahých žen. Byl levný, k zakoupení např. v kantýnách velkých průmyslových závodů. Poslední číslo vyšlo v polovině dubna 1945. Brzy po válce v červenci 1945 vyšel první Dikobraz. Vedli jej levicoví novináři a tomu odpovídal i obsah: ostny Dikobrazu nepíchaly soudruhy z KSČ ale národní socialisty, lidovce a slovenské demokraty. V prvních číslech se vypořádával s nacisty a kolaboranty, podporoval kolektivní vinu a vysídlení Němců, a troufl si i na americkou armádu (nikoliv na Sovětskou, ta byla nedotknutelná).
Ve vypjaté předválečné, válečné i poválečné době karikatury, které vznikly, vlastně nejsou k zasmání. Zejména ty nacistické jsou hloupé, omezené, nepravdivé a mnohdy i odporné. V době Slovenského štátu byly zdejší antisemitské karikatury horší než u nás, vycházely na stránkách Kocúra.
Když válka skončila, v mnoha evropských zemích probíhala revoluce, ta je vždy nespravedlivá a tolik inspirující pro karikaturisty! V Československu byla spousta tzv. převlékačů kabátů, těch, kteří za války kolaborovali nebo udávali a po válce se objevili v revolučních gardách (a později ve vedoucích funkcích). Další velké téma pro karikaturu. V nich se objevily i divoké odsuny a zlatokopové, kteří odcházeli do pohraničí krást majetek Němců. V dalších letech se v československých karikaturách řešily volby, rozpory v protihitlerovské koalici, politický vývoj u nás i ve světě. To je ale téma na další přednášku.
Magdalena Pujmanová, Petr Karlíček
sobota 15. března 2025
Židům se na Českolipsku dařilo stejně jako jinde ve světě. Některá období pro ně byla zlatým věkem, jindy se díky předsudkům stávali terčem posměchu, osočování a nevyhnuli se pogromům. Do našeho regionu přišli před více než pěti sty lety. Usuzuje se tak podle pečetidla, které bylo v 19. století nalezeno při opravě dlažby na českolipském náměstí. Bohužel se nedochovalo (bylo zapůjčeno do Prahy na výstavu starožitností a tam se ztratilo). Písemné prameny městských a vrchnostenských knih dokládají, že v našem městě žili v 16. století. Za vlády Ferdinanda I. Habsburského se museli z Čech (i z našeho města) vystěhovat, neboť se panovník domníval, že se spolčili s Turky. Jeho syn Maxmilián Habsburský jim naopak povolil, aby se vrátili. Židé totiž byli vždy dobrými obchodníky a podnikateli, a panovníky, šlechtice i měšťany dokázali uplácet a půjčovat jim peníze. Císař těchto možností využil, udělil jim záruky i privilegia a Židé prožívali zlatý věk. V České lípě vznikla v té době židovská čtvrť za městskými branami, což nebývalo obvyklé. Dnes je to Jiráskova ulice. Období klidu a blahobytu pokračovalo i za vlády Rudolfa II. Tehdy si ve městě zbudovali školu i synagogu. Se šlechtou, která si od nich půjčovala peníze na rekonstrukce svých zámků, a měšťany, které svazovaly cechovní předpisy, žili ve shodě. Židé jim dováželi suroviny potřebné k jejich výrobě, na vyhlášených českolipských trzích prodávali luxusní zboží, vykupovali od nich obnošené šatstvo.
V době třicetileté války byli českolipští Židé pod ochranou Albrechta z Valdštejna a tehdy se do města přistěhovalo hodně jejich souvěrců. Po jeho smrti, kterou měšťané spíše přivítali, začaly mezi nimi a Židy neustálé spory. Stížnosti obou stran přicházely na novozámecké panství, pod které Česká Lípa patřila. Neustálé hádky, ochrana Židů majiteli města (protože potřebovali jejich peníze) vyvrcholila pogromem v roce 1744. Tehdy zuřila druhá slezská válka, a i když českolipští Židé zaplatili procházejícímu vojsku výkupné, nebyli za pomoci měšťanů ušetřeni. Vojáci si počínali velmi krutě, jak se dozvídáme ze vzpomínek jednoho přeživšího.
Již před rokem 1782, kdy Josef II. zrušil povinnost Židů bydlet v ghettech, vlastnili českolipští Židé domy uvnitř města. V těchto měšťanských domech byli nejdříve v pronájmu, který řádně platili, mnohdy jej nechali zrekonstruovat a poté je od majitele koupili. Město ekonomicky pozvedli v počátcích průmyslové revoluce, kdy se zde rozvíjelo kartounářství. Kartounky vlastnili většinou Židé nebo byli jejich tichými společníky. Tehdy začali realizovat svůj sen, totiž postavit si novou, moderní a velkou synagogu. 13. března 1863 se poslední bohoslužbou rozloučili s tou starou a 17. dubna pozvali širokou veřejnost na položení základního kamene. V té době už si to mohli dovolit, Židé se od josefínských reforem stále více začleňovali do společnosti, zejména mladí opouštěli židovskou víru nebo ji nepraktikovali. Důvodem byla značná omezení a jinakost, která je odlučovala od vrstevníků. Českolipská synagoga, postavená ve stylu gotiky s románskými a maurskými prvky, byla ozdobou města. Slavnostní vysvěcení 23. září 1864 se stalo významnou událostí. Židé na znamení díků připravili pozvánky tak, aby byly Českolipanům srozumitelné. Byly napsané v němčině a popisovaly přesný program.
Založení Starého židovského hřbitova se klade do roku 1479 a pohřbívalo se zde přes 400 let. Nejstarší náhrobek pocházel z roku 1488, nejmladší je z roku 1905. Jak je u židovských hřbitovů zvykem, rakve se ukládaly do pater, také i proto, že židovské náboženství zakazuje hýbat s ostatky pohřbených. Českolipský Starý židovský hřbitov je vzácný už proto, že se vůbec dochoval, je ojedinělý svým stářím a jsou zde pomníky významných osobností vzešlých z rodin průmyslníků, lékařů, vědců a umělců.
Z českolipské židovské komunity pochází významné osobnosti, které přesáhly rámec regionu a mnohdy jsou známější více v zahraničí než u nás. Hugo Salus (1866-1929), původně lékař, byl významný básník a literát velmi ceněný v pražských literárních kruzích. Veřejnosti zapomenutý ale odborníky dodnes uznávaný je lékař Leopold Moll (1877-1933), který celý svůj profesní život věnoval sociální péči o novorozence a děti.
Na konci 30. let začali Židé naše město opouštět. Ti, co zde z různých důvodů zůstali, byli transportováni do Terezína a odtud do polských koncentračních táborů, kde jich většina zemřela. Po válce k nám přišlo nemnoho Židů z Podkarpatské Rusi. V následujících letech většina odešla do Izraele. Dnes o Židech v České Lípě nevíme, snad zde žije několik rodin, které se ale nikde nesdružují a nedávají o sobě vědět. Zůstalo po nich ale hodně stop: jejich domy, hřbitov a také kameny zmizelých, pamětní deska na místě zničené synagogy a zrušený nový židovský hřbitov, na jehož místě vznikl památník obětem pochodu smrti. Na tato místa se s JUDr. Tomášem Krausem vydáme v další akci našeho spolku.
Zajímavé povídání nejen o historii českolipských Židů, kterou připravil JUDr. Tomáš Kraus, si přišlo poslechnout 68 zájemců.
Magdalena Pujmanová
sobota 1. března 2025
Středočeská obec Lidice byla až do svého vypálení stejná jako stovky jiných v naší zemi. Ve sto třech domech žilo pět set obyvatel. Ženy se většinou staraly o domácnost, muži pracovali v drobných živnostech: byl zde švec, kovář, byli tady obchodníci s potravinami i jiným zbožím, také hospodští a sedláci na několika statcích. Většina mužů pracovala v kladenských hutích a dolech. Ve volném čase chodili do hospod, ty tady byly tři, jedna s velkým sálem, kde se pořádaly plesy a tancovačky a místní zde hráli divadlo. V Lidicích byl ještě hudební a hasičský spolek, hokejový a fotbalový klub, někteří chlapci byli v klubu Mladého hlasatele, který nazvali Strážci černých lesů. V centru vesnice stál kostel sv. Martina, ve kterém sloužil svérázný vikář Josef Štemberka. Byl vášnivý včelař, byl velmi spořivý a koupil si auto (i když neměl řidičský průkaz). Vedle kostela stála škola, jejím řídícím byl Ladislav Šimandl z Buštěhradu. Učitelé se dětem velmi věnovali, pouštěli s nimi draky a hrávali jim loutkové divadlo. Oblíbený byl i trafikant Augustin Pospíšil, válečný invalida z Velké války. Lidé se zde znali, žili pokojně, prožívali období šťastná i chmurná.
Osud Lidic byl po atentátu na říšského protektora zpečetěn nešťastnou shodou okolností. Václav Říha, dělník z Vrapic u Kladna, byl sice ženatý a měl malou dcerku, ale neustále vyhledával krátkodobé vztahy. Seznámil se s 19letou Annou Maruščákovou z Holous u Brandýska. Chtěl na ni udělat dojem, a tak se vydával za odbojáře Milana. Věděl, že Anna navštěvuje své známé v Lidicích, odkud pocházeli synové Horákových a Stříbrných, letci R.A.F., a aby svou smyšlenou roli odbojáře umocnil, nechal po Aničce pozdravovat rodinu Horákových se vzkazem, že je Pepík živ a zdráv. V dopise na rozloučenou, kdy chtěl krátkodobý vztah ukončit (Anna neznala ani jeho pravé jméno), popsal, že učinil, co chtěl, v osudný den, že přespal na Čabárně a že se již neuvidí. Tento dopis přišel do továrny Palaba, kde Anna pracovala, a otevřel jej ředitel Jaroslav Pála. Snad stísněná atmosféra po atentátu, vyhlášené stanné právo, úvaha, zda nejde o provokaci, a i vypsaná odměna na pachatele donutila ředitele odevzdat dopis českému strážníkovi. Ten se jím zabývat nechtěl, ale Pála trval na tom, ať ho odevzdá veliteli, který ho předal gestapu. To, frustrované z neúspěšného pátrání po atentátnících, rozjelo pátrací akci, při které vyslechlo Říhu, Maruščákovou i příbuzné Horáka a Stříbrného. Souvislost s atentátem se sice nepotvrdila, ale dusná atmosféra a nervozita samotného Hitlera urychlila rozhodnutí K. H. Franka předložit vůdci návrh na potrestání za atentát obyvatele Lidic a obec samotnou srovnat se zemí. V noci 10. června vtrhlo nacistické komando do obce, probudilo spící rodiny, přikázalo jim se obléct, vzít si něco k jídlu, doklady, cenné věci a shromáždit se na náměstí. Muže a chlapce starší 15 let odvedli na Horákův statek, ženy a děti do místní školy, a ještě za úsvitu je odvezli do tělocvičny kladenské reálky. Byli důslední, v tom zmatku zapomněli na rodinu Petříkových, ale když to ráno zjistili, i tu zatkli. A byli důslední i v tom, že potrestali všechny lidické, tedy ty, kteří měli v obci hlášený trvalý pobyt (ti, co nebyli osudný večer na místě, dohledali), ostatní propustili. 173 mužů a chlapců od rána popravovali u zdi Horákova statku. Po celou dobu jim poskytoval duchovní útěchu jejich farář, který odmítl milost a zemřel poslední. Už dopoledne začali nacisté nejdříve rabovat domy, odnášet vše, co mělo nějakou cenu, odvádět domácí zvířata, ničit místní hřbitov. Poté stavení podminovali a zapálili. Do hořících Lidic byli přivezeni terezínští vězni, kteří museli vykopat hromadný hrob, poté prošacovat mrtvé, svléct je, naházet je do hrobu a zahrabat. Byli svědky padající věže kostela, při kterém se naposledy rozezněl zvon. V kladenské tělocvičně strávily lidické ženy a děti několik dní. Musely odevzdat cennosti, děti prošly důkladnými prohlídkami a pouze u tří z nich byly shledané árijské rysy. A pak nastalo odloučení dětí od matek. Děti byly ženám násilím odebrané, sedm, těch, kterým ještě nebyl rok, bylo odvezeno do německého sirotčince v Praze. Zbývajících 88 bylo naloženo na automobil, odvezeno do Lovosic, odkud byly vlakem převezeny do sběrného tábora v polské Lodži. Zde strávily několik hladových dní. Přibylo k nim ještě i děvče, které bylo původně vybráno v kladenském gymnáziu na převýchovu. Nacisté vybrali ještě 7 dětí na převýchovu, a zbývajících 82 bylo 12. července v nedalekém vyhlazovacím táboře Chelmno zplynováno. Lidické ženy odvezli nacisté do koncentračního tábora Ravensbrück. Při nedostatečné hygieně, zimě, hladu, těžké práci s neustálým svěděním od vší a štěnic se tyto ženy strachovaly o své děti, o kterých nic nevěděly. A i když bylo přísné embargo na události v Lidicích, přesto se k některým tyto informace dostaly. Ony ale nebyly schopné uvěřit tomu, že jejich obec zmizela, a jejich otcové, bratři, nežijí, uvěřit. Na konci války 27. dubna nastoupily na pochod smrti, těžké podmínky tábora i pochodu nepřežilo 60 žen, do vlasti se jich vrátilo 143. Kde jsou jejich děti, nikdo netušil. Ihned se tedy pustily do pátrání po svých dětech a po několika letech jich bylo nalezeno jenom 17, pouze těch, které byly dané na převýchovu. Soužití ve vrácených rodinách bylo mnohdy problematické. Děti neuměly česky, rodiče zase německy, mnohé děti přilnuly k náhradním rodičům.
Tragédii Lidic nepřežilo 340 místních: 192 mužů, 60 žen, 88 dětí.
Vyhlazením Lidic nacisté poprvé ukázali světu svoji pravou tvář. Zastřelení mužů a starších chlapců, usmrcení dětí a zničení celé vesnice byla krutá odplata za úspěšný atentát. Zvedlo to velkou vlnu odporu po celém světě. Vznikaly vesnice se stejným názvem, pojmenovávaly se ulice, dodnes žijí ve světě ženy, které se jmenují Lidice. Vlády Velké Británie a Francie brzy poté zneplatnily mnichovskou dohodu. Ve Velké Británii bylo založeno hnutí Lidice budou žít, které zorganizovalo sbírku na obnovu Lidic. U nás vznikla sbírka hned po válce.
Lidické události jsou dodnes známé po celém světě. Ať se o nich dozvídáme z knih, filmů či přednášek, vždy se musíme připravit na krutost, které se v tomto případě nelze vyhnout. Zbytečná ztráta životů, hlavně dětí, vhání slzy do očí. Snad nejdojemnější na přednášce byl zvukový záznam dětmi čtených dopisů z Lodže, které v nich prosí svoje příbuzné o boty, šaty či kus chleba.
Původní Lidice se nacistům skutečně podařilo vymazat z mapy světa. Tam, kde dříve stály, je dnes pietní území, nad kterým bylo vystavěno muzeum. Na pietním území se nachází bronzové sousoší zavražděných dětí, hromadný hrob popravených lidických mužů, ztvárněné základy kostela a školy, zůstatky Horákova statku a symbolicky obnovený původní hřbitov. Mezi pietním územím a novými Lidicemi byl vysázen růžový sad Míru a přátelství s více než 24 tisíci keři z 240 druhů růží. Nové Lidice byly postavené na přelomu 40. a 50 let. 150 rodinných domů i s původním vybavením jsou dnes kulturní památkou.
Z lidických, kteří měli v době tragédie zde hlášené trvalé bydliště, přežil pouze František Seidl, který byl ve vězení (a proto byl vyškrtnut ze seznamu trvale bydlících). Do vlasti se vrátili také letci Josef Horák a Josef Stříbrný, ale v Lidicích nebyli vítáni. Ač nevinní, některé lidické ženy to tak neviděly. Horák se vrátil do Anglie, Stříbrný žil s pocitem křivdy v Písku. A přežila také zakrslá hrušeň, která nacistům nestála za to, aby ji zničili. Dodnes tam je a z jejich štěpů vyrostlo v různých městech hodně hrušní, jednu máme také v našem městě na náměstí Osvobození.
Přednášku si přišlo poslechnout 22 zájemců.
Mgr. Martina Kantová, Magdalena Pujmanová
sobota 22. února 2025
Půdní nálezy jsou zajímavým zpestřením práce badatelů, archivářů a historiků, která jim při luštění nalezených věcí a jejich majitelů přináší hodně radosti, i když to bývá mravenčí a dlouhotrvající práce. V České Lípě byl ve výklenku pod střechou jednoho domu na Slovance nalezen soubor drobných předmětů a asi 2000 fotografií, z nichž některé byly vlepené do památníčků. Na fotografiích byli na různých místech a v různé době zachycení lidé, kteří se spolu stýkali. Mladá dívka, později žena, mladý muž, rodiče, kamarádi. Byli to lidé, kteří rádi cestovali, fotografovali a mnohé výlety a dovolené zaznamenávali do památníčků. V nich jsou popsané spíše pocity a zážitky než přesné určení, kde a kdy fotografie vznikly. To byla práce pro historiky a v českolipském archivu se tohoto úkolu ujali Jaroslava Daďourková a Michal Rádl. Na jedné fotografii stojí skupinka lidí, která se na snímcích často opakuje. Stojí u domu, který má čitelné číslo popisné. Dohledat jej v Evidenci domů bylo snadné. Stál v Havlíčkově ulici a v 70. letech minulého století byl zbořen. V době, ze které pochází soubor fotografií, v něm v podnájmu bydlela rodina Lassmannových se čtyřmi dětmi. Jejich dcera Gertruda, narozena 1908, je ta, která se na snímcích často opakuje.
Gertruda Lassmanová se vyučila švadlenou, ale pracovala jako úřednice. 18. dubna 1942 se v Žitavě provdala za Friedricha Hermanna Trotzera (narozen v roce 1913), který odtud pocházel. Mladí lidé se seznámili asi po roce 1934. Měli rádi přírodu, chodili sami, s rodiči nebo s kamarády na výlety. Byli to vodáci, na jednom souboru fotografií je zachycena jejich cesta s kamarády na lodích po řece Sprévě. V zimě lyžovali, k tomu využívali chatu patrně Českolipského turistického spolku v Horní Světlé. Gertruda jezdila už v roce 1934 i skicross. Její přítel na je na fotografiích zachycen v civilním oblečení, později v uniformě Wehrmachtu. V ní se i ženil, jak vidíme na svatebních fotografiích. Ty jsou v našem bádání cenným materiálem, protože v nich poznáváme hlavně rodiče novomanželů, a také dům v Žitavě, odkud F. H. Trotzer pocházel (a který tam je dodnes). V roce 1943 se jim narodila dcera Uršula.
Nejvíce fotografií pochází z druhé poloviny třicátých let a první poloviny 2. světové války. Potom jich ubývá. Gerta se snažila psát památníčky (dříve je psal Fridrich) a opět se v nich píše spíše o pocitech: Gertu trápí odloučení od manžela, stýská si na samotu a přeje si úplnou rodinu.
F. H. Trotzer, který nejvíce fotil, byl spíše amatérský fotograf, i když se v souboru nachází i snímky aranžované. Jsou černobílé, několik je kolorovaných. Gerta a Friedrich prožívali před válkou šťastné období. Byli mladí, věnovali se svým koníčkům a ta bezstarostnost se na fotografiích odráží. Atmosféru doby dokresluje jejich oblečení: Gerta nosila účes z polodlouhých vlněných vlasů stažených do ruličky, bílé šaty doplněné barevnou zástěrou nebo jednoduché barevné šaty doplněné bílou košilí. Takto oděna chodila i na letní výlety a když bylo potřeba nosila ona i její přítel tehdy tolik módní pumpky. Zajímavé je vodácké vybavení, lyže s jednoduchým vázáním, bambusové tyčky. Jako vášniví sportovci navštívili v roce 1936 zimní olympijské hry v Garmisch-Parkenkirchenu, projížděli i kolem Berghofu (rezidence Adolfa Hitlera) a navštívili i „slavný“ řopík v Mařenicích, který po záboru Sudet navštívil Adolf Hitler. Výletů na Českolipsku podnikli hodně, a tak se v souboru zachovaly pohledy na horu Luž s hostincem, Špičák, Hvozd a další. Nafocené jsou i různé slavnosti na Českolipském náměstí, je zachycena atmosféra podzimu 1938. Gerta je vyfocena i uvnitř domu v uklizené kuchyni nebo pokoji s vázou s čerstvými květinami.
Povídání o německé rodině z České Lípy a Žitavy nad souborem 2000 fotografií se do jedné přednášky nevešlo. Další pokračování bude o vojenském životě Friedricha Trotzera a samozřejmě historici dále hledají odpovědi na další otázky: proč byl soubor ukryt v jiném domě? Žije ještě dcera Uršula? Měla děti a je možné najít na ně kontakt? Jak žila rodina po odsunu v Žitavě? A přežil vůbec Hermann Trotzer válku? Přejeme hodně úspěchů v bádání a těšíme se na další přednášku v příštím roce.
Přednášku navštívilo 45 zájemců.
Magdalena Pujmanová, Mgr. Michal Rádl
sobota 15. února 2025
Českolipsko mělo pouze 28 mužů, rodáků, kteří ve 2. světové válce bojovali proti německé armádě. Z České Lípy jich bylo asi devět a jenom jeden z nich oblékl uniformu československého vojáka v R.A.F. Byl jím Jan Ludvík Finger, který se v našem městě narodil 16. června 1906. Byl nejstarší dítě Rudolfa Fingera z Města Touškova u Plzně a Irmy Ledererové z Litomyšle. Rodiče byli židovského vyznání a během let se jim narodily ještě tři dcery: Margareta, Marie a Irma. Do České Lípy se v roce 1906 přestěhovali za prací. Rudolf Finger se svým švagrem Ludvíkem Faschnerem vedli obchod se železářstvím. Společné podnikání trvalo pět let. Poté se Fingerovi odstěhovali do Litomyšle. Podnikavý otec šel do rizika, za půjčené peníze koupil dům s obchodem, ve kterém otevřel železářství. Dařilo se mu dobře, splatil dluh, pro dcery měl připravené věno a dvěma nechal postavit společnou vilu v Litomyšli.
Jan Finger začal studovat v Litomyšli gymnázium, odkud přešel na obchodní akademii. Sice nebyl nadaný student, ale nakonec odmaturoval. Začal pracovat v bance, ale protože po otci zdědil podnikatelský talent, začal podnikat v textilu, byl majitelem výrobny v Prostějově.
Politickou situaci konce třicátých let v Československu a ohrožení rodiny vyhodnotil lépe než jeho otec. Ten nevěřil, jaké nebezpečí jim hrozí, a i když ho Jan přemlouval, aby z Čech odešli, odmítl to. V Litomyšli se mu vedlo dobře a mezi lidmi byl oblíben.
Novou vilu si vdané dcery, které už měly rodiny, dlouho neužily. Blížil se rok 1938 a židovská rodina začala být perzekuována. Rudolf už nemohl podnikat, jeho obchod byl arizován a rodina se musela odstěhovat z domu i z vily. Rudolf a Irma zahynuli v Osvětimi, válku nepřežila ani dcera Marie s rodinou.
Jan 14. dubna 1939 uprchl z protektorátu, pomohla mu herečka Táňa Hodanová. Jeho cesta vedla přes Holandsko do Velké Británie. Usadil se v Maryportu a ihned s kolegy založil firmu na opravu punčoch, později tato firma vyráběla dětskou konfekci. 21. února 1940 se dobrovolně přihlásil do československé exilové armády. Do přihlášky ručně dopsal, že nastoupí hned jakmile ukončí podnikání. Povolávací rozkaz si ale nepřevzal, protože se mezitím přestěhoval. Oženil se s Erikou Lichtwitzovou (původem z Československa, která pracovala jako zdravotní sestra), ve městě Bedford si založil novou firmu RE-CO. Další povolávací rozkaz mu přišel v květnu 1941. Jan Finger ještě zažádal o dva odklady, zrušil firmu a v září 1941 nastoupil do československého vojska v Leamington Spa. Ihned si podal žádost o přeložení k letectvu. O den později nastoupil do přijímače, 25. září složil přísahu a stal se vojínem R.A.F. pod osobním číslem 788202. Byl zařazen k pěší výcvikové rotě 28. praporu. Jan Finger pracoval v servisní jednotce, sloužil u pomocných leteckých služeb. I když se nestal pilotem, musel projít výcviky základní bojové techniky, protiinvazní a protiparašutistický. Byl jmenován výstrojním asistentem, tedy mohl pracovat ve skladu, vést evidenci. Pracoval ve Wilmslow. V srpnu 1942 byl povýšen na svobodníka a byl převelen do St. Athan. Absolvoval kurz pořadové přípravy a 28. října 1942 byl povýšen na desátníka. Do konce války byl přeložen ještě jednou na základnu Cosword a v březnu 1944 jej čekalo povýšení na četaře. Byl oceněn za vzornou službu. V červenci 1945 je naposledy povýšen do hodnosti na rotného aspiranta. Byl vyznamenán medailemi Za zásluhy II. stupně, pamětní medailí Československé armády v zahraničí. Do Československa se vrátil 24. srpna 1945 k letecké náhradní peruti v Karlíně.
„Ustálená povaha, inteligentní člověk, během vojenské služby chce řídit nějakou továrnu. Měkký voják, jako jednotlivec málo vycvičen.“
To jsou slova jeho nadřízeného majora Bartoška, která napsal do posledního vojenského posudku v září 1945. Podle hodnocení nadřízeného je jasné, že v armádě zůstat nechtěl, a tak byl v červenci 1946 demobilizován.
V září 1947 se stal otcem, narodil se mu syn Jan.
Finger byl podnikavý člověk, žít v totalitním systému se mu nezamlouvalo, a tak v roce 1948 odešla rodina do Velké Británie, usadili se v městečky Barry. Jan a Erika získali v roce 1950 britské státní občanství, Jan podnikal v konfekci, vyráběl obleky na objednávku. Zemřel 16. března 1966. Jeho žena pracovala jako průvodkyně po Londýně. V roce 2001 se obrátila na ministerstvo obrany s žádostí o potvrzení, že její muž byl účastník národního boje za osvobození. Byla ji přiznána kompenzace 152 000 Kč. Zemřela v roce 2012. Syn se oženil, nějaký čas pobýval ve Francii, kde pronajímal karavany nedaleko Saint-Tropez, a rád fotografoval. Od roku 2001 pracuje na letišti jako taxikář. Žije v Londýně a Michalu Rádlovi se podařilo jej kontaktovat. Nyní čeká, zda se ozve. Bylo by skvělé doplnit tyto dosti strohé informace o synovy vzpomínky, upřesnění a třeba i získání nějakých fotografií.
Zapomenutý příběh Jana Fingera si přišlo poslechnout 31 zájemců.
Magdalena Pujmanová, Mgr. Michal Rádl
sobota 1. února 2025
Války přinášejí nejen utrpení vojákům a civilnímu obyvatelstvu, ale také vývoj a výrobu zbraní. Během 2. světové války byly v Německu vyvinuté např. systémy navádění střel, radary a zejména balistické rakety V-2. Stopy zaniklých výrobních hal i podzemních továren nacházíme v Německu na několika místech.
Ostrov Usedom na severu Německa je v současnosti rekreační oblastí. Omývají ho vody Baltského moře a zájemcům nabízí písečné pláže zalité sluncem. Ale nejezdí se sem pouze za rekreací. Zájemci o historii 2. světové války zajíždějí do severní části ostrova, kde od roku 1937 vznikalo výzkumné centrum německého letectva (Luftwafe) a pozemní armády (Heer) s cílem vyrábět zde tzv. „zázračné zbraně“ či zbraně odplaty (Vergeltungswaffe). Podél severního pobřeží v letoviscích Koserov, Zempin, Zinowitz, Trasenheide, Karlshagen byly postavené měřící stanice, odpalovací rampy, tábory pro nuceně nasazené či vězně z koncentračních táborů. V Peenemünde a okolí pracovali vědci, v halách vyráběli komponenty k raketám nejen němečtí dělníci, ale také nuceně nasazení zahraniční dělníci a vězni. Srdcem této oblasti byla vesnice Peenmünde, kde byla postavena i velká elektrárna, řada hal a objektů výzkumného střediska a letiště. Zřejmě už od roku 1939 Britové o základnách věděli, ale nepřikládali tomu velký význam. Zájem vzbudily až letecké snímky z června roku 1943. Když byla hypotéza o výrobě zbraní potvrzena, vzlétlo večer 17. srpna 600 letadel Britského královského letectva a základny bombardovalo. Nacisté ale výrobu nevzdali, přesunuli ji do vnitrozemí Německa. Pod horou Kohnstein u durynského města Nordhausen začali vězni z koncentračního tábora Buchenwald budovat podzemní továrnu Mittelwelk Dora. Podmínky v rozsáhlém komplexu byly velmi kruté, pracovalo se zde nepřetržitě, bourání tunelů bylo velmi hlučné, vězni, kteří zde i spali, žili v neustálém hluku, prachu a vlhku, usínali pouze vysílením. Až když byl v blízkosti postaven koncentrační tábor Mittelbau-Dora (na jaře 1944), se jejich podmínky zlepšily. Brzy se zde začaly kompletovat balistické rakety V-2 a letounové střely V1. Výroba nebyla snadná. Byly poruchové, předně proto, že je vyráběli nekvalifikovaní dělníci, také proto, že vězni výrobu někdy sabotovali. Mnozí na to doplatili životem. Postupně se výroba zdokonalovala (byla technicky nejvyspělejší zbraní 2. světové války), ale výroba „zázračné zbraně“ V2, do které nacisté vkládali tolik naděje, přišla pozdě. I tak jich bylo vyrobeno 6000 kusů, z toho 3172 odpáleno na nepřátelské cíle (nejvíce Londýn a Antverpy) a zabito bylo cca 7000 lidí.
Na vývoji „zázračných zbraní“ se podílel i Werner von Braun. Od dětství jej zajímaly rakety, snil o vesmírných letech. Vystudoval kosmické inženýrství, pracoval v Německé raketové společnosti, stal se vedoucím představitelem skupiny zvané „raketový tým“, která vyvinula balistickou raketu V2. Byl členem NSDAP a čestným příslušníkem SS. Byl to rozporuplný člověk, který o nelidských podmínkách vězňů musel vědět a byl konfrontován s podmínkami v podzemní továrně Mittelwerk, neboť ji několikrát navštívil. I von Braun se málem stal obětí nacistické perzekuce, za údajné úmyslné brždění vývoje raket V2 byl zadržen i Gestapem ve Štětíně a až intervence kolegy generála Waltra Dorbergera ho ochránila od perzekuce. Braun na přelomu února a března 1945 evakuoval svůj tým vědců z Peenemünde na západ do městečka Bleicherode nedaleko Nordhausenu. Později se stáhl do Alp, aby nabídl své služby Američanům. Pro ně byl nenahraditelný, a to si uvědomovali i Američané. Na konci války se svými spolupracovníky přešel do amerického zajetí. Poté byl se svým týmem přesunut na americkou základnu do Texasu. Spolupracoval na výrobě balistických raket, později raket středního doletu a v roce 1960 přešel jeho tým do agentury NASA. V 50. letech minulého století byl prominentní osobou USA, byl vyznamenán nejvyšším státním vyznamenáním za vědeckou práci. Werner von Braun byl výjimečný konstruktér, který chtěl vyprojektovat vesmírnou raketu a přispět k poznávání vesmíru. Doba, ve které žil, jej svedla na výrobu smrtících zbraní. Stýkal se s Hitlerem i americkým prezidentem a jen jeho výjimečnost jej zachránila před vězením či popravou. Zemřel v roce 1977 ve věku 65 let.
Některé objekty na severu ostrova Usedom se po válce staly domovem odsunutých Němců, později byly v rámci demilitarizace zlikvidovány. Dodnes se na pobřeží nachází pozůstatky vojenských výzkumných objektů, sklepů, odpalovacích ramp, voda občas na pobřeží vyplaví zbytky předmětů z raket. V Peenemünde byla ušetřena původní elektrárna, kde je dnes muzeum. Zájemci mohou s průvodcem navštívit zkušební stanoviště č. 7, což je prostor odkud byly odpalovány rakety V2. Dnes jsou zde pouze trosky. Podzemní továrna Mittelwerk Dora je z větší části nepřístupná, vchody odpáleny, pouze část je upravena a zpřístupněna veřejnosti. Návštěvníci zde uvidí zbytky motorů a raket. Přístupný je i nedaleký koncentrační tábor Buchenwald a Dora.
Radek Andonov se o historii výroby „zázračných zbraní“ zajímá velmi intenzivně. Severní pobřeží ostrova Usedon navštívil několikrát, stejně tak koncentrační tábory a podzemní továrnu Mittelwerk. Na přednášce nám ukázal spoustu fotografií ze svých cest a také několik dokumentů ukazujících základny v době války. Přednášku navštívilo 37 zájemců.
Magdalena Pujmanová, Mgr. Radek Andonov
sobota 18. ledna 2025
Vítězství nacistů ve volbách v Německu v roce 1933 vyvolalo v Československu potřebu intenzivnějšího střežení státní hranice. Za ochranu státního území byla primárně zodpovědná československá branná moc. Ale již od vzniku republiky se hledal vhodný model, jak do ochrany státní hranice zapojit i další ozbrojené sbory, tedy především četnictvo a finanční stráž. Nástup nacismu v Německu k moci tyto záměry urychlil. V roce 1934 se ochranou státní hranice zabývala i Nejvyšší rada obrany státu, která ustanovila komisi ze zástupců ministerstva financí, vnitra a národní obrany pro vyřešení celé problematiky. Po dvou letech hledání optimálního řešení došlo nakonec 23. října 1936 k vydání vládního nařízení č. 270/1936 Sb. O zřízení Stráže obrany státu (SOS).
Stráž obrany státu tvořili finanční strážníci, četnici, státní policisté a vojenské posily. Společné zapojení těchto sborů do ochrany hranice pod vojenským velením ale nebyla nová myšlenka. Podobný model byl po roce 1907 zaveden i na jižní a východní hranici habsburské monarchie.
Pro potřeby SOS ale nebyl finančních strážníků, četníků a policistů v pohraničí dostatek. Proto v případě pohotovosti ke Stráž obrany státu nastupovali i záložní vojáci z nejbližšího okolí, tzv. vojenské posily. Před zařazením do SOS prošel každý takový příslušník prověrkou spolehlivosti. Se Stráží obrany státu dále spolupracovali i další organizace, jako například členové Sokola, střeleckých jednot, zaměstnanci Českých drah apod.
Stráž obrany státu měla tři základní úkoly: chránit státní hranici, spolupracovat při ochraně veřejného pořádku a pomáhat celní správě. Jednoduše řečeno, hlavním posláním bylo zajistit ochranu státní hranice, zpomalit postupujícího nepřítele a vytvořit časový prostor pro nástup československé armády. Byl to úkol těžký a nebezpečný, který se často rovnal sebeobětování.
Základní organizační jednotkou SOS se stal prapor. V celém Československu došlo k postavení celkem 31 praporů SOS. Českolipsko patřilo do působnosti praporu SOS Liberec. Prapory se dělily na roty, čety a družstva. Prapor byl organizován do tří sledů: sled pozorovací, umístěný v bezprostřední blízkosti státní hranice, sled obranný a družstva záloh.
Od roku 1937 procházeli příslušníci SOS vojenským výcvikem a různými specializovanými kurzy. První ostré nasazení Stráže obrany státu proběhlo 20. května 1938. Ve 22 hodin rozhodla vláda o vyhlášení ostrahy hranic z důvodu soustředění německých vojsk u našich hranic. Současně se blížily obecní volby, přičemž panovaly obavy o jejich zneužití ze strany nacistů k uměle vyvolaným incidentům. Krátce po půlnoci 21. května zaujala obranná postavení družstva prvního sledu, nad ránem potom družstva pozorovacího sledu. Ostraha hranic byla zrušena 8. června. Domů byly poslány především vojenské posily, ostatní příslušníci SOS zůstali v pohotovosti. Praktické zkušenosti z květnového nasazení SOS ukázaly ale i na nedostatky. Místy chyběla výzbroj, jako například pušky, nebo i výstroj, jako například přilby a či jiné součástky polní ústroje.
Klid ale netrval dlouho. Ke konci léta se situace začala velmi zhoršovat. Z Německa se do pohraničí ve velkém pašovaly zbraně, Henleinovi přívrženci plnili poctivě a stále více a více své poslání, tedy destabilizovat situaci v pohraničí. Dne 12. září pronesl Adolf Hitler v Norimberku na sjezdu NSDAP štvavý protičeskoslovenský projev, což byl signál pro vypuknutí sudetoněmeckého povstání v pohraničí naší vlasti. Na mnoha místech došlo k otevřeným a prudkým bojům. Již v noci 12. září byli mezi obránci republiky první padlí. Armáda musela k potlačení povstání místy nasadit i tanky a obrněné automobily.
Dne 16. září zakázala československá vláda SdP, její vůdce Konrád Henlein a mnozí funkcionáři utekli do Německa. Situaci v pohraničí se podařilo československým ozbrojeným sborům postupně pacifikovat. Proto 17. září 1938 vydal Adolf Hitler rozkaz k formování ozbrojeného sboru, Sudetoněmeckého freikorpsu. Jednalo se o teroristickou organizaci sudetoněmeckých nacionalistů, která v pohraničí vyvolávala teror, šířila strach a vyvolávala ozbrojené konflikty.
Druhá vlna sudetoněmeckého povstání vypukla 22. září. Pohraničím republiky se opět valilo brutální násilí. Sudetští Němci přepadávali úřadovny finanční stráže, celní úřady či četnické stanice. Na mnoha místech opět tekla krev obránců republiky. Tisíce Čechů a německých antifašistů bylo odvlečeno do Německa. Docházelo k terorizování civilního obyvatelstva i rabování. Pro rodiny českých a německých antifašistů to byly hrůzné dny, z pohraničí museli utíkat a zachraňovat holé životy.
Boje probíhaly i v našem regionu. Jak v Lužických horách, tak především ve Šluknovském výběžku, který se celý dostal po 22. září do rukou sudetoněmeckých teroristů.
Dne 22. září byla nařízena ostraha hranic a o den později byla vyhlášena mobilizace. Příslušníci SOS se přepadům členů Sudetoněmeckého freikorpsu bránili až do konce září, kdy byla uzavřena Mnichovská dohoda. To byl velký šok, a to nejen pro obránce hranic, ale pro všechny státotvorné Čechoslováky. Stráž obrany státu musela opustit hranice, ale boje se sudetoněmeckými teroristy pokračovaly i nadále. Na východě republiky, Slovensku a Podkarpatské Rusi se s přestávkami bojovalo až do března 1939. Oficiálně byla Stráž obrany státu zrušena v Českých zemích až nařízením protektorátní vlády 21. prosince 1939.
Stráž obrany státu neměla dlouhého trvání. Její vznik byl zdlouhavý a v roce 1938 ještě nebyly její struktury plně vybudovány a ani materiální vybavení nebylo bez chyb. Většina strážců ale svoji zem milovala a chtěla její hranice bránit. Mnozí bojovali ještě v legiích nebo byli syny legionářů, a tak zapojit se do obrany vlasti a později do odboje brali jako svoji povinnost. Byli hrdí na svoji zemi, na prezidenta Masaryka, a byli připraveni položit svůj život za svobodu a vlast. V pamětech jich samých, jejich dětí i vnoučat nás dnes možná až překvapuje, jak se k Československu hrdě hlásili, jak k jejich soukromým životům patřil dnes už vůbec nepoužívaný pozdrav „vlasti zdar!“, kterými končili svoje dopisy.
První přednáška Ing. Jaroslava Beneše z cyklu Česká Lípa německá, česká a židovská byla dlouhá, trvala něco málo přes dvě hodiny. Přesto více než 70 posluchačů zaujala. Přišli i členové Jednoty Československé obce legionářské v Mladé Boleslavi a Klubu vojenské historie Česká Lípa v dobových stejnokrojích a vytvořili tím celé přednášce krásnou kulisu.